5 najciekawszych premier samochodów na targach w Genewie

Niedawno w Genewie odbyła się 88 edycja międzynarodowych targów motoryzacyjnych. Podczas imprezy zaprezentowano wiele nowych aut, które już niedługo trafią na światowe rynki. Przedstawiamy 5 pojazdów, które wzbudziły największe zainteresowanie mediów.

Producenci samochodów wykorzystują targi motoryzacyjne nie tylko po to, aby znaleźć potencjalnych kupców na zaprojektowane modele, ale także by zaprezentować szerokiej publiczności najnowsze osiągnięcia technologii w przygotowanych modelach koncepcyjnych. Jednym z głównych motywów tegorocznych targów były samochody elektryczne i autonomiczne.

1. Polestar – nowa marka wśród aut elektrycznych

Polestar to nowa, wydajna hybryda elektryczna debiutującej na rynku marki, po części zależnej od spółki Volvo. Dwudrzwiowe coupé jest samochodem limitowanym, który na razie trafi wyłącznie na wybrane rynki m.in. do Chin, Niemiec i Holandii. Nie jest to typowy samochód elektryczny – to hybryda typu plug in (Plug-In Hybrid Electric Vehicles), w której akumulator napędzający silnik elektryczny może być ładowany bezpośrednio z gniazdka elektrycznego lub np. stacji szybkiego ładowania.

Zasadniczą różnicą między hybrydą tego typu a hybrydą tradycyjną jest napęd elektryczny. Może on nie tylko wspomóc, ale też zastąpić napęd spalinowy, co pozwala na jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym. Auto napędzane jest przez układ hybrydowy o łącznej mocy 600 KM i w maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 1000 Nm w trybie elektrycznym samochód może pokonać 150 km.

2. Cupra – submarka Seata i reprezentant samochodów sportowych

Według producenta Cupra jest nową i unikalną wizją sportowego charakteru, która została połączona z designem, technologią i niezawodnością. Pierwszym zaprezentowanym modelem jest Cupra Ateca o napędzie 2.0 TSI, uzyskującym 300 KM i momencie obrotowym wynoszącym 380 Nm. Samochód wyposażono w 7-stopniową skrzynię biegów DSG (Dual Shift Gearbox), która przekazuje moc na wszystkie cztery koła.

SUV Ateca wyposażono także w napęd 4Drive, który na bieżąco analizuje warunki drogowe, umożliwiając pracę pojazdu w różnych trybach jazdy: normalnym, sportowym, indywidualnym, śniegowym, terenowym i ze specjalnym trybem Cupra. W ostatnim z nich silnik przestawiany jest w tryb jazdy torowej, co oznacza, że samochód pracuje dynamiczniej, a ustawienie adaptacyjnego zawieszenia nadaje mu sportowy charakter.

3. Lexus UX – napęd hybrydowy w kompaktowym crossoverze

Wzornictwo tego samochodu jest inspirowane stylistyką SUV-a – to przede wszystkim przestronne wnętrze w zwartej formie. Model ten zbudowano na nowej platformie architektury globalnej (GA-C), co przekłada się na najniższy środek ciężkości zastosowany w tej klasie i wyjątkową sztywność nadwozia, która zapewnia wrażenia z jazdy samochodem typu hatchback.

Model UX został wyposażony w nowy układ hybrydowy czwartej generacji oraz silnik benzynowy o pojemności 2 litrów. Łączna moc całego układu wynosi 178 KM. Lexus jako japońska marka stawia w tym modelu na bezpieczeństwo, dlatego samochód został wyposażony m.in. w najnowszy Lexus Safety System+ z układami reagującymi na niebezpieczeństwo kolizji czy umożliwiającymi wykrywanie pieszych i rowerzystów w trakcie jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy.

4. Audi A6 – limuzyna ósmej generacji z systemem wspomagającym jazdę

Nowe Audi A6 stanowi ewolucję stylistyki poprzedniego modelu, jednak uwzględnia także elementy, które pojawiły się w modelach Audi A8 i A7. W kwestii bezpieczeństwa najbogatsza wersja samochodu może być wyposażona w 5 czujników radarowych, 5 kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy dalekiego zasięgu. Funkcje te przy wykorzystaniu tempomatu na bieżąco analizują ruch na drodze.

Silnik Audi A6 wyposażono w tzw. miękką hybrydę, w której za dostarczanie energii do układu odpowiada alternator – rozrusznik RSG, współpracujący z akumulatorem litowo-jonowym. Dzięki temu samochód jadący z prędkością od 55 do 160 km/h, może poruszać się po drodze w trybie „żeglowania”. Oznacza to, że po odpuszczeniu gazu elektronika momentalnie rozłącza silnik wraz ze skrzynią biegów. W ten sposób Audi A6 toczy się swobodnie po drodze, zwalniany jedynie oporami powietrza i tarcia.

5. Honda Urban UV – elektryczne miejskie auto przyszłości

Samochód, który ma niecałe 4 metry długości i który jest pierwszym dostępnym w Europie samochodem elektrycznym tej marki, początkowo miał być tylko modelem koncepcyjnym. Zdecydowano jednak, że trafi do produkcji w 2019 roku. Szczegóły dotyczące elektrycznego układu napędowego nie zostały jeszcze sprecyzowane, ale producent utrzymuje, że będzie to dość prosty napęd na przednie koła o małej pojemności i mniejszym zakresie wydajności niż Tesla. Założeniem jest, że samochód ma służyć mieszkańcom miasta, ma sprzyjać sprawnemu poruszaniu się jego ulicami na krótkich odcinkach, a zatem nie jest on przeznaczony do wycieczek poza miasto.

W kwestii designu wnętrza nawiązuje ono do stylistyki lat 70. W środku jest miejsce dla czterech osób, a fotele przypominają kształtem kanapy. Na desce rozdzielczej umieszczono szeroki cyfrowy wyświetlacz, jednakże został on pozbawiony widocznych przycisków i przełączników. Bryła samochodu jest minimalistyczna i kwadratowa.

 

Przeczytaj także:

9 kultowych samochodów, które zmieniły oblicze motoryzacji

Klasyczne samochody na polskich drogach, czyli czym jeździli nasi dziadkowie