W listopadzie 2017 roku ruszył od dawna zapowiadany nowy system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców – CEPiK 2.0. Co to w praktyce oznacza dla kierowców, których czeka przegląd techniczny samochodu? Jak zmieni się sposób prowadzenia historii pojazdu? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Zmiany mają na celu przede wszystkim wyeliminowanie procederu dopuszczania do ruchu nie do końca sprawnych pojazdów, a co za tym idzie – podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drodze. Łatwiej będzie można również otrzymać dostęp do danych na temat samochodu, co znacznie ułatwi podjęcie decyzji o ewentualnym zakupie auta.

Przegląd techniczny samochodu – koniec turystyki badań technicznych

Zmianie ulegnie przede wszystkim sposób dokonywania płatności za przegląd techniczny pojazdu. Od listopada opłatę należy uiścić przed przeglądem, a nie – jak do tej pory – po jego zakończeniu. Ma to wyeliminować sytuacje, gdy właściciel pojazdu, który nie otrzymał pozytywnej opinii od pracownika stacji diagnostycznej, przenosi się na inną stację i do skutku próbuje otrzymać pieczątkę.

Co więcej, diagnosta ma obowiązek wprowadzenia danych pojazdu do systemu i poświadczenia ich własnym nazwiskiem już w momencie pojawienia się samochodu na stacji. Jeśli przegląd nie zostanie zaliczony, fakt ten będzie odnotowany w bazie danych (wraz z kodami błędów). Jeśli kierowca pojedzie na inną stację, kolejny diagnosta rozpoczynający badanie otrzyma informację, że wcześniej samochód nie przeszedł przeglądu.

Trudniej będzie więc przekonać pracownika stacji diagnostycznej do sprzecznego ze stanem rzeczywistym poświadczenia dobrego stanu pojazdu. To utrudni dopuszczanie do ruchu nie do końca sprawnych pojazdów. Do tej pory był to duży problem: szczegółowa kontrola przebiegu przeglądu technicznego 51 pojazdów, którą przeprowadził NIK, wykazała, że ponad połowę z nich oceniono nieprawidłowo.

Zobacz również: Przegląd auta i badanie techniczne samochodu – co ile czasu wykonać?

Nie tylko historia pojazdu – większy zakres danych w CEPiK 2.0

Poza zmianami dotyczącymi badania technicznego samochodu CEPiK 2.0 rozszerza również zakres danych z historii pojazdu wprowadzanych do ewidencji o informacje na temat:

  • zabezpieczeń na pojeździe (takich jak zajęcia komornicze itp.);
  • istotnych szkód, do których doszło podczas wypadku, przekazywanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (dzięki temu takie informacje będą zbierane także o nieubezpieczonych samochodach);
  • zatrzymanych dowodów rejestracyjnych.

Zobacz również: Numer VIN – co może powiedzieć o samochodzie?

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn