Do tej pory właściciele samochodów elektrycznych mieli możliwość darmowego ładowania swoich aut w stacjach szybkiego ładowania. Teraz jednak największa sieć szybkich ładowarek do aut elektrycznych – Greenway – ustaliła stawki za 1 kWh energii. Opłaty na stacjach weszły w życie 7 maja tego roku. Zobacz, jak wpłyną na finanse posiadaczy aut elektrycznych.

Debata nad sposobem rozliczania opłat na stacjach Greenway trwa od początku roku. Wtedy stało się jasne, że inwestor zacznie zarabiać na swoich urządzeniach. Usługi Greenway miały zostać wycenione już w styczniu, jednak spółka zmagała się w tym okresie z problemami technicznymi ładowarek marki Efacec. Czas podziałał na korzyść kierowców i cennik zaczyna obowiązywać dopiero 5 miesięcy później. Czy zaproponowane kwoty sprawią, że jazda autem elektrycznym przestanie być tak opłacalna?

Samochody elektryczne – koszt ładowania w domu

Większość kierowców sporadycznie korzysta ze stacji szybkiego ładowania. Regularne ładowanie samochodu elektrycznego odbywa się nocą, gdy auto stoi w garażu. Ładowanie auta w domu jest wolniejsze, ale te kilka godzin nocnych okazuje się zdecydowanie wystarczające.

Użytkownicy aut elektrycznych ładujący w domu mogą wykorzystywać niskie taryfy dobowe, co pozwala na duże oszczędności. Koszt przejechania 100 km wynosi w takim przypadku około 11 zł – jest to równowartość 2,4 l paliwa.

Z wyliczeń spółki Greenway wynika, że tylko 30% doładowań aut to ładowania wykonane na specjalnych stacjach. Korzysta się z nich w podróży lub gdy kierowcom zależy na szybkim uzupełnieniu energii. Zatem w ogólnym rozrachunku nawet przy wysokich cenach ładowania na stacjach korzystanie z silnika elektrycznego zawsze będzie tańsze od spalinowego.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych – koszt ładowania w trasie

Rozliczenie szybkiego ładowania na stacjach Greenway w Polsce zostało zaprojektowane specjalnie dla naszego rejonu. Inaczej niż w pozostałych krajach polscy użytkownicy Greenway zapłacą za liczbę pobranych kilowatogodzin – czyli za samą energię, a nie za czas ładowania. Stacja nie pobierze także opłat za samo podłączenie do ładowania.

Jakie będą ceny ładowania aut elektrycznych Greenway?

  • Koszt szybkiego ładowania do 50 kW to 1,89 zł brutto za 1 kWh.
  • Ładowanie półszybkie do 22 kW jest odpowiednio tańsze – kosztuje 1,19 zł brutto za 1 kWh.
  • Stawki dla klientów jednorazowych (bez abonamentu) są nieco wyższe – wynoszą 2,29 zł/kWh za ładowanie szybkie i 1,49 zł/kWh za ładowanie półszybkie.

Opłaty te powodują, że koszt przejazdu 100 km zbliża się do ceny paliwa potrzebnego na takim samym odcinku. Cena energii elektrycznej ze stacji szybkiego ładowania wynosi bowiem ok. 30–40 zł na 100 km, a jest to równowartość 6–7 litrów paliwa.

Cena przewyższa koszty ładowania podczas taryfy nocnej w domu. Tę kwestię postanowił wytłumaczyć sam usługodawca. Wyjaśnia on, że ładowanie na stacjach Greenway trwa krócej – potrzebne jest na to zaledwie pół godziny w stosunku do kilku godzin w domu. Przedstawiciel spółki zwraca też uwagę, że firma inwestuje w drogie dystrybutory oraz obsługę klienta.

Samochód elektryczny – opłacalny za granicą?

Stawki zaproponowane przez Greenway to jedne z najniższych w Europie. W innych krajach średni koszt za 1 kWh to 2,36 zł w przypadku szybkiego ładowania i 1,98 za ładowanie półszybkie. Z tego względu wiele osób rozważa opłacalność podróży za granicę. Czy wypad na wakacje mógłby zrujnować posiadacza samochodu elektrycznego?

Sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych działają inaczej niż zwykłe stacje benzynowe. Ich system ma formę zbliżoną do abonamentu. Oznacza to, że usługodawca dba o interesy swoich klientów również za granicą. Osoby, które wyrobią kartę Greenway, mogą korzystać z polskich stawek także za granicą – np. na Słowacji. Firma podpisała porozumienia roamingowe z największymi operatorami w Europie, co otwiera możliwość korzystania z 4,5 tysiąca stacji w preferencyjnych cenach.

Regularne ceny ładowania aut elektrycznych są inne w różnych krajach Europy. Austria, Dania, Belgia, Włochy i Hiszpania to najdroższe kraje dla posiadaczy aut elektrycznych – ładowanie szybkie kosztuje tam od 2,64 zł do aż 3,24 zł za 1 kWh. Najtaniej jest natomiast we Francji, Wielkiej Brytanii i na Słowenii – od 1,42 zł do 1,44 zł za 1 kWh na szybkich stacjach.

Koszt przekroczenia czasu ładowania – samochody elektryczne

Spółka Greenway podczas ustalania opłat za ładowanie aut elektrycznych wyodrębniła opłaty za przekroczenia czasu ładowania. Dodatkowy koszt 40 gr/min będzie obejmował tych kierowców, którzy pozostawią auto na stacji dłużej niż jest to niezbędne.

Limit postoju na stanowiskach ładowania szybkiego wynosi 45 min, natomiast ze stanowisk półszybkich należy odjechać przed upływem 180 min. Naliczanie tych opłat ma w założeniu zwiększyć przepustowość stacji Greenway.

Z obliczeń wynika jasno, że auta z silnikiem elektrycznym pozostają najoszczędniejszą opcją dla zmotoryzowanych. Można liczyć, że w niedługim czasie sieć stacji szybkiego ładowania pojazdów rozrośnie się, a podróżowanie stanie się łatwiejsze.

Zobacz również:

Jakie marki samochodów wybierali Polacy w 2017 roku?

Samochody na wodór – auta przyszłości?

Poduszki powietrzne – jak działają?