Rozrusznik samochodowy – budowa i usterki

Rozrusznik samochodowy – budowa i usterki

Rozrusznik samochodowy, czyli silnik prądu stałego – jak sama nazwa wskazuje – wprawia w ruch silnik spalinowy. Obraca on wał korbowy silnika i nadaje mu odpowiednią prędkość, dzięki czemu silnik może rozpocząć pracę, a samochód ruszyć z miejsca. Co jeszcze warto wiedzieć o rozruszniku samochodowym?

Do najczęściej stosowanych rozruszników zalicza się rozruszniki elektryczne, chociaż nierzadko spotyka się również pneumatyczne i spalinowe. Klasyczny rozrusznik samochodowy składa się z kilku części:

  • obudowy;
  • mechanizmu sprzęgającego (bendiks);
  • wirnika;
  • cewki stojana;
  • szczotkotrzymacza;
  • elektromagnesu załączającego z cięgłem widełek;

Jaką rolę pełni rozrusznik samochodowy?

Rozrusznik w samochodzie silnika w samochodzie pełni ważną funkcję i jest jednym z najbardziej wymagających odbiorców energii elektrycznej z akumulatora. Pobór prądu odbywa się w krótkich okresach w trakcie uruchamiania silnika auta i wynosi od 200 do 600 amperów. W momencie przekręcania kluczyka w stacyjce rozrusznik samochodowy musi zapewnić silnikowi rozruch i pokonać opór kilku czynników:

  • opór związany z pracą mechanizmów pomocniczych;
  • tarcie tłoków o powierzchnię cylindrów oraz tarcie w łożyskach wału silnika;
  • zasysanie powietrza bądź mieszanki paliwowej;
  • sprężanie w cylindrach czynnika roboczego.

W momencie rozruchu dochodzi do sprzęgnięcia wirnika rozrusznika z kołem zamachowym za pomocą przekładni zębatej. W przypadku silników czterosuwowych z zapłonem iskrowym ich rozruch zapewnia od 40 do 100 obrotów na minutę. Rozruszniki silnika przeznaczone do aut z silnikami diesla mają większą moc.

Na jakie usterki rozrusznika samochodowego należy zwrócić uwagę?

Należy pamiętać, że jedynie całkowicie sprawny rozrusznik samochodowy może sprawić, że pojazd ruszy. W innym przypadku kierowcę czeka naprawa rozrusznika. Oto usterki, z którymi najczęściej spotykają się zmotoryzowane osoby:

  • wyrobienie się łożysk ślizgowych – rozpoznasz je po wolniejszej pracy rozrusznika przy jednoczesnej pewności, że nie masz problemu z akumulatorem i zasilaniem;
  • zużycie szczotek silnika – to na szczęście prosta do usunięcia usterka;
  • uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego – charakteryzuje się brakiem rozruchu silnika i głośną pracą;
  • zniszczenie koła zamachowego lub zębnika rozpoznasz również po braku rozruchu silnika i hałasie;
  • usterka uzwojenia wirnika bądź uzwojenia wzbudzenia – powoduje całkowite zatrzymanie rozrusznika.

Podczas poszukiwań usterki rozrusznika samochodowego należy zwrócić uwagę na związek podzespołu z:

  • akumulatorem (poziomem zasilania);
  • alternatorem (ładowaniem baterii);
  • stacyjką (możliwością uruchomienia auta);
  • immobilizerem (zabezpieczeniem przed niepowołanym uruchomieniem auta).

Chcesz wiedzieć więcej na temat silnika? W poniższych tekstach znajdziesz szereg podstawowych informacji:

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn