Czy wiesz, że samochód nigdy sam nie wpadnie w poślizg? Poślizg bowiem zawsze inicjuje kierowca. A jako że w 2016 r. w miesiącach, w których na polskich drogach panują złe warunki atmosferyczne, doszło do prawie 12 000 wypadków z winy kierowcy, warto poznać podstawowe informacje dotyczące reagowania w razie poślizgu.

Z poślizgiem mamy do czynienia wówczas, gdy na poruszający się samochód działa siła większa niż wypadkowa siły tarcia opon o podłoże. Pojawienie się takich sił jest możliwe w trakcie:

  • hamowania,
  • przyśpieszania,
  • jazdy po łuku

lub połączenia wszystkich tych czynności (np. gwałtownego przyśpieszenia czy hamowania podczas jazdy po łuku). Może wtedy dojść do 2 typów poślizgu, dotyczących przedniej lub tylnej osi samochodu:

  • podsterowność (poślizg przednich kół) – przednie koła samochodu tracą przyczepność, w związku z czym pojazd skręca zdecydowanie słabiej, niż powinien, ewentualnie zamiast skręcać, wyjeżdża na zewnętrzną część zakrętu,
  • nadsterowność (poślizg tylnych kół) – gdy tylne koła samochodu wpadają w poślizg, przednia oś zyskuje jeszcze większą przyczepność, co sprawia, że ślizgający się tył samochodu obraca się wokół przedniej osi, na zewnętrzną część zakrętu.

Zobacz także: wypadki drogowe w Polsce [INFOGRAFIKA]

Warto też pamiętać o trzecim typie poślizgu, z którym można mieć do czynienia na prostej drodze o śliskiej nawierzchni (a szczególnie: w tunelach). Otóż gdy samochód osobowy jest mijany z dużą prędkością przez np. samochód ciężarowy lub autobus, powstaje podmuch wiatru, który osłabia sterowność mniejszego pojazdu i może doprowadzić do nagłego skrętu kół w niechcianym kierunku.

Wychodzenie z poślizgu w każdym z tych przypadków przebiega inaczej. Poznaj podstawowe porady, dzięki którym będziesz mógł przygotować się na każdą z tych niebezpiecznych sytuacji!

Podsterowność – jak wyjść z poślizgu?

Wychodzenie z poślizgu przednich kół wymaga opanowania i działania zgodnie z określonymi odruchami. Przede wszystkim nie należy gwałtownie hamować pedałem hamulca – zwiększy to podsterowność, gdyż tylne koła zyskają jeszcze większą przyczepność.

Jeśli do poślizgu przednich kół dochodzi na pustej drodze i nie stwarzasz niebezpieczeństwa dla siebie lub innych uczestników ruchu, to możesz po prostu pozwolić samochodowi zwolnić, trzymając jednocześnie kierownicę w dotychczasowej pozycji. Po chwili przednie koła odzyskają przyczepność. Wówczas trzeba uważać, aby samochód, który znów jest przyczepny, nie wyrwał nagle do przodu w kierunku skrętu kół.

Inny sposób na wychodzenie z poślizgu z podsterownością stanowi wyprostowanie przednich kół, a następnie delikatny ich skręt. Przednie opony odzyskują bowiem przyczepność znacznie szybciej, gdy są skierowane w kierunku poruszania samochodu.

Zobacz także: jazda podczas burzy – jak się zachować?

Nadsterowność – jak wyjść z poślizgu?

Poślizg tylnych kół jest łatwiejszy do opanowania niż podsterowność. Przy wychodzeniu z tego typu poślizgu wykorzystuje się tzw. reakcję kół kierowanych – należy obracać kierownicą w kierunku, w którym dochodzi do poślizgu, a następnie lekko w przeciwną stronę. W czasie tego manewru nie wolno hamować, lecz lekko zwalniać pedał przyśpieszenia. Tym sposobem zrównoważysz niechciany skręt tylnej osi pojazdu oraz skierujesz samochód na pożądany przez Ciebie tor jazdy.

Zarzucanie pojazdu przez podmuch wiatru – jak wyjść z poślizgu?

Wychodzenie z poślizgu spowodowanego nagłą utratą bocznej przyczepności powinno ograniczać się do jazdy na jak najwyższym biegu przy najniższych możliwych obrotach silnika. Dzięki temu zmniejszysz siłę napędową, jaka oddziałuje na koła samochodu – to ona bowiem sprawia, że pojazd jest bardziej wrażliwy na boczne podmuchy wiatru. Jednocześnie zaleca się zwyczajowe dostosowanie prędkości do warunków jazdy – jeśli jedziesz zimą po oblodzonej jezdni, utrata przyczepności na prostej drodze może skończyć się bardzo niebezpiecznym obrotem samochodu wokół własnej osi.

Poślizg – jak się przed nim ochronić?

Trudno przewidzieć wszystkie sytuacje na drodze, które sprawią, że wpadniesz w poślizg, jednak z pewnością możesz zadbać o swój samochód tak, aby poprawić jego przyczepność. Stosowanie opon dostosowanych do pory roku stanowi absolutną podstawę, podobnie jak wymiana ogumienia w momencie, w którym zużył się bieżnik, oraz kontrola ciśnienia. Oprócz tego należy kontrolować układ hamulcowy, najlepiej dwa razy do roku, oraz dbać o geometrię kół.

Wykształcenie pewnych zachowań na drodze również może zmniejszyć ryzyko poślizgu. W momencie, w którym czujemy, że samochód wpada w poślizg, warto pamiętać przede wszystkim o:

  • hamowaniu pulsacyjnym w aucie bez ABS-u,
  • intensywnym naciskaniu pedału hamulca w autach z ABS-em.

Jeśli zareagujesz odpowiednio szybko, unikniesz poślizgu. Zimą zaleca się ostrożność w trakcie przejazdu blisko zbiorników wodnych, po mostach czy pagórkach – na nawierzchni na tych terenach często pojawia się bowiem gołoledź.

 

Zobacz także: kolizja drogowa i wypadek – postępowanie

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn