Mniejsze zużycie paliwa, niższy koszt zakupu, a nawet… większą mobilność – tak użytkownicy motocykli argumentują ich wyższość nad samochodami. Niezależnie od tego, czy się z tym zgadzasz, czy nie – jeśli jeździsz motocyklem, warto, byś zadbał o jego stan techniczny. Tak, aby podróż jednośladem była maksymalnie bezpieczna. Zobacz, jak dbać o motocykl.

Paul Crowe, redaktor portalu dla miłośników motocykli „Kneeslider”, twierdzi, że motocykl daje możliwość kontaktu z naturą i… drugim człowiekiem. W porównaniu do podróży samochodem w czasie jazdy jednośladem dystans między pasażerami bardzo silnie się skraca. Aby długotrwale cieszyć się swoim motocyklem, trzeba jednak kontrolować jego stan oraz przestrzegać elementarnych zasad pielęgnacji pojazdu. Sprawdź, jak to zrobić.

Zobacz także: 6 filmów dla miłośników motoryzacji.

Kto może jeździć motocyklem – prawo jazdy A czy B?

Aby jeździć motocyklem, nie musisz mieć specjalnych uprawnień. Od 2014 r. obowiązują przepisy, które umożliwiają jazdę motocyklem posiadaczom prawa jazdy kat. B. Wymogiem jest jednak ograniczenie pojemności mechanizmu. Silnik może mieć maksymalnie 125 cmi nie więcej mocy niż 11 kW. Dodatkowo kierowca musi posługiwać się prawem jazdy od co najmniej 3 lat.

Przepis ten jest obecnie kwestionowany przez niektórych polityków i część kierowców. Sejmowa Komisja Infrastruktury w czerwcu tego roku debatowała nad raportem pokazującym, że w ostatnim czasie liczba wypadków z udziałem jednośladów zwiększyła się o ponad 1%. Część uczestników postulowała cofnięcie przepisu z 2014 r. Warto jednak zaznaczyć, że w raporcie nie uwzględniono, jakie uprawnienia posiadali ci kierowcy (prawo jazdy kategorii A czy B) oraz nie wzięto pod uwagę zwiększenia liczby jednośladów na polskich drogach.

Przegląd motocykla – jak często trzeba przeprowadzać diagnostykę?

Chcesz zapewnić sobie i swoim pasażerom bezpieczeństwo podczas podróży motocyklem? Zacznij od rutynowych przeglądów technicznych swojego jednośladu. Jak często trzeba robić takie badanie? Według przepisów Kodeksu Drogowego (artykuł 81) przegląd techniczny należy wykonać:

  • przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji (dotyczy nowego sprzętu);
  • przed upływem 5 lat od pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od ostatniego przeglądu;
  • kolejne – co roku od poprzedniego przeglądu.

Warto pamiętać o tych terminach, ponieważ spóźnienie wiąże się z wykroczeniem, co może skutkować grzywną. Obecnie mówi się także o proponowanych nowych przepisach, które miałyby umożliwiać przegląd po wyznaczonym terminie tylko na stacjach wojewódzkich, a więc zazwyczaj daleko od miejsca zamieszkania. Takie rozporządzenie miałoby karać spóźnialskich kierowców. Nie wiadomo jednak jeszcze, czy i kiedy wejdzie ono w życie.

Przegląd motocykla – co będzie sprawdzane?

Podczas badania diagnosta sprawdza, czy dane identyfikacyjne w dowodzie zgadzają się ze stanem faktycznym. Następnie kontrolę przechodzą:

  • opony motocykla,
  • napięcie i stan łańcucha napędowego,
  • światła mijania i drogowe,

Badana jest także skuteczność hamulców na obu kołach, czystość spalin oraz poziom hałasu. W trakcie przeglądu diagnostycznego oceniana jest krzywizna ramy, stan układu kierowniczego (w tym luzy na łożyskach) oraz układ amortyzatorów. Warto także pamiętać, że motocykle dwumiejscowe muszą być wyposażone w podnóżki dla pasażera.

Jak dbać o motocykl?

Poza okresowymi przeglądami stanu technicznego ważne są także przeglądy serwisowe, które najlepiej wykonać w warsztacie jeszcze przed rozpoczęciem sezonu.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zespół napędowy. Łańcuch motocyklowy po pewnym czasie się wydłuża, dlatego należy co jakiś czas sprawdzać, czy nie trzeba go naciągnąć. Istotna jest również wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem. Kontrolę poziomu oleju oraz stanu filtra olejowego należy wykonywać nie rzadziej niż raz na 1000 km.

Ważną czynnością konserwacyjną jest również smarowanie łańcucha. Zmniejsza ono zużycie tulejek i rolek oraz chroni przed korozją. Dodatkowo użycie smaru do łańcucha motocyklowego zabezpiecza gumowe uszczelniacze przed zniszczeniem. Taki zabieg należy powtarzać co 300–400 przejechanych kilometrów.

Przeczytaj również: Przegląd auta i badanie techniczne – co ile czasu wykonywać.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn