Zima z roku na rok jest coraz bardziej nieprzewidywalna – nagłe i bardzo obfite opady śniegu nie należą do rzadkości. Łańcuchy śniegowe stanowią zabezpieczenie w tego typu groźnych sytuacjach. Jak założyć łańcuchy na koła? Jak dobrać je do różnych opon? W jakich warunkach ich stosowanie jest niezbędne? Dowiedz się, jak przygotować samochód na największe opady śniegu.

Jak działają łańcuchy na koła? Otóż znajdujące się na oponach stalowe elementy wbijają się w śnieg lub w lód, dzięki czemu opony nie tracą przyczepności  i poruszają się zgodnie z zamiarem kierowcy. W polskim „Kodeksie drogowym” konieczność jazdy z użyciem łańcuchów śniegowych jest sygnalizowana przez znak C-18 („nakaz jazdy z łańcuchami”). Niestosowanie łańcuchów na drodze oznaczonej tym znakiem, oprócz wypadku lub kolizji, grozi mandatem w wysokości 200 zł i jednym punktem karnym.

Łańcuchy śniegowe możesz także stosować w sytuacji, gdy droga jest pokryta śniegiem lub bardzo oblodzona. Natomiast jazda w łańcuchach po „czarnej”, czyli czystej nawierzchni, jest surowo wzbroniona – metalowe części niszczą bowiem drogę i utrudniają kierowanie  pojazdem. Za nieuzasadnione stosowanie łańcuchów na koła także grozi mandat, tym razem w wysokości 100 zł.

Łańcuchy na koła – czym się od siebie różnią?

Przystępując do zakupu łańcuchów śniegowych, warto wziąć pod uwagę, że wybór niewłaściwego produktu może spowodować uszkodzenie pojazdu. Należy kupować tylko takie łańcuchy, które posiadają odpowiednie certyfikaty oraz atesty, takie jak:

  • O-Norm,
  • TUV,
  • Cuna.

Trzeba także wziąć pod uwagę fakt, że niektórzy producenci samochodów zakazują stosowania łańcuchów śniegowych ze względu na zbyt małą przestrzeń między nadkolem a oponą lub oponą a zawieszeniem. Łańcuchy śniegowe dobiera się według rozmiaru opon oraz marki i modelu samochodu, na którym są one zamontowane. Dzięki tym informacjom będziesz mógł samodzielnie lub z pomocą sprzedawcy wybrać pasujące łańcuchy.

Zobacz także: Jak wyjść z poślizgu?

Po ustaleniu tego, jakie łańcuchy będą pasowały do Twojego samochodu, możesz zastanowić się nad wyborem ich konkretnego typu. Modele łańcuchów na koła różnią się przede wszystkim kształtem elementów na bieżniku:

  • Łańcuchy na koła drabinkowe – tworzą je równoległe szczeble ułożone na bieżniku opony. Łańcuchy drabinkowe poprawiają motorykę samochodu, ale nie są najlepsze w zabezpieczaniu hamowania oraz sterowności. Nie nadają się także do jazdy po bardzo grubej warstwie śniegu;
  • Łańcuchy na koła krzyżowe – dzięki krzyżowemu układowi elementów w kształcie trapezów lub rombów łańcuchy tego typu zapewniają dobrą przyczepność oraz motorykę. Ich zaletą jest również to, że generują niewielkie drgania, dzięki czemu nie pogarszają komfortu jazdy.

Łańcuchy śniegowe dostępne na rynku różnią się od siebie także sposobem montażu. Ta cecha jest istotna przy zakupie, zwłaszcza jeśli planujesz częste używanie tego sprzętu (np. podczas zagranicznej podróży samochodem po zaśnieżonych trasach).

  • Łańcuchy na koła do montażu manualnego – po założeniu łańcucha na oś napędową koła i najechaniu na niego trzeba zatrzymać samochód, aby samodzielnie dociągnąć mocowania.
  • Łańcuchy na koła do montażu automatycznego – mocowanie elementów do opony jest dociągane automatycznie, z każdym obrotem koła.

Przy zakupie łańcuchów śniegowych warto pamiętać, że możesz założyć je na wszystkie koła lub tylko na koła z jednej osi. Pierwsze rozwiązanie gwarantuje lepszą przyczepność, ale odpowiednio zwiększa koszt zakupu oraz czas potrzebny do zamontowania łańcuchów.

Zobacz także: Opony zimowe i letnie – czym się różnią?

Jak jeździć w łańcuchach na koła?

Po założeniu łańcuchów śniegowych trzeba pamiętać o kilku zasadach bezpiecznej jazdy, dzięki którym unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek:

  1. Maksymalna prędkość jazdy do  50 km/h – zapewnia ona optymalną przyczepność łańcuchów do śliskiej powierzchni drogi.
  2. Należy unikać gwałtownego hamowania lub przyśpieszania – niezachowanie płynności jazdy może spowodować, że łańcuchy odczepią się od kół, co stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa Twojego i innych uczestników ruchu.
  3. W trakcie jazdy z łańcuchami śniegowymi wyłącz system ESP – będzie on przeszkadzał w lekkim buksowaniu kół, czyli ich ślizganiu się w miejscu, które umożliwia dotarcie do twardszej warstwy śniegu o lepszej przyczepności i „wgryzienie się” w nią łańcuchów.

Przeczytaj także: Starzenie się opon – objawy i przyczyny.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn