Bagażnik dachowy nie powinien utrudniać kierowania autem (może mieć niewielki wpływ na aerodynamikę jazdy), ale przede wszystkim musi być zamontowany w sposób bezpieczny. Instalację bagażnika bazowego i boxu dachowego jest w stanie wykonać każdy kierowca. Aby jednak cały ładunek był stabilny, należy poznać kilka podstawowych zasad montażu.

Popularność boxów dachowych i bagażników bazowych wzrasta zwłaszcza w trakcie sezonu zimowego. Wiąże się to z wyjazdami w góry i koniecznością przewozu dużego, niewymiarowego sprzętu sportowego, który najczęściej nie mieści się wewnątrz pojazdu. Przed rozpoczęciem zimowej podróży i zakupem konkretnego modelu bagażnika dachowego warto wcześniej sprawdzić, w jaki sposób zamontować box na belkach.

Krok pierwszy – sprawdź wyposażenie dachu auta

Producenci niektórych samochodów osobowych montują na dachu auta aluminiowe relingi. Tego typu części dachowe występują najczęściej w pojazdach typu kombi lub sedan. Jeśli więc Twój samochód:

  • posiada relingi (zamontowane przez producenta lub dodane później) – możesz wybrać belki dachowe ze specjalnymi uchwytami;
  • nie posiada aluminiowych listew – będą Ci potrzebne belki ze stopami.

Krok drugi – wybierz belki dachowe

Wiesz już, czy potrzebujesz belek z uchwytami (nazywanymi często „łapkami”), czy ze stopami. Teraz musisz zastanowić się nad wyborem rodzaju belek. Mogą one być wykonane:

  • ze stali – są tańsze, jednak mają znacznie gorsze właściwości aerodynamiczne i generują więcej hałasu w trakcie jazdy;
  • z aluminium – ciche, aerodynamiczne, o kształcie skrzydła samolotu. Ten rodzaj belek posiada najczęściej marka Thule.

Dokładna instrukcja składania belek jest dołączona do każdego produktu. Zapoznaj się z nią, zwłaszcza jeśli wcześniej nie miałeś do czynienia z montażem bagażnika.

Zobacz belki dachowe Norauto >>

Krok trzeci – złóż bagażnik bazowy

Gdy masz już wszystkie elementy bagażnika bazowego (belki z uchwytami lub belki i stopy), możesz rozpocząć jego montaż. Podstawę pod box najlepiej składać na podłodze. Pamiętaj jednak, że jest to tylko wstępny montaż. Nie dociskaj więc stóp, tylko wsuń je lekko w belki. Jeśli od razu złożysz podstawę „na sztywno”, później możesz mieć problemy z ustawieniem równych odległości belek wystających poza stopy.

Jeśli kupiłeś belki z uchwytami na relingi, montaż wszystkich elementów trwa zaledwie kilka chwil. Jeśli natomiast wybrałeś belki i stopy, na złączenie całej konstrukcji musisz poświęcić nieco więcej czasu. Montaż stóp do belek zależy od rodzaju mocowań – niektórzy producenci stosują systemy na wcisk, a inni na śruby. Co ważne, każda stopa musi być wykończona zaślepką, która zabezpieczy bagażnik przed ewentualną kradzieżą, a dodatkowo ustabilizuje całą konstrukcję.

Po złożeniu wszystkich elementów wystarczy zamontować gotową konstrukcję na dachu. Najlepiej jeśli w tym zadaniu pomoże Ci druga osoba. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie porysujesz karoserii.

Krok czwarty – wybierz box dachowy

Kryterium wyboru boxu dachowego nie powinna być jego cena. Znacznie większe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu w trakcie jazdy mają:

  • wymiary – box nie może zasłaniać widoku z przodu, a także nie powinien utrudniać otwierania klapy tylnego bagażnika;
  • pojemność – boxy mogą mieć od 300 do 600 litrów pojemności;
  • ładowność – pozwala określić, jak ciężki bagaż możesz maksymalnie schować w boxie. Najczęściej wynosi ona do 50 lub 75 kg.

Ważnym czynnikiem wpływającym na wybór boxu jest także jego dopasowanie do belek oraz sposób montażu. Jeśli zależy Ci na wygodnym korzystaniu z boxu, możesz wybrać kufer otwierany z dwóch stron.

Zobacz boxy dachowe Norauto >>

Krok piąty – zamontuj box dachowy

Na koniec pozostaje Ci już tylko montaż boxu do przymocowanych belek. Po nałożeniu boxu na dach otwórz go i ustabilizuj za pomocą zaczepów. W zależności od modelu kufra mogą to być np.:

  • zaczepy Masterfit (które po przykręceniu musisz dokładnie zablokować, ustawiając płaski plastik w pozycji poziomej).
  • zaczepy „U”
  • systemy dociskowe (FasterClick).

Dokładny sposób przyczepiania boxu do belek znajdziesz w instrukcji dołączonej do kufra.

Brawo! Bagażnik dachowy zamontowany. Przejedź jeszcze kilka kilometrów i sprawdź, czy box się nie poluzował lub nie zmienił swojej pozycji. Jeśli wszystko nadal jest na swoim miejscu, możesz bezpiecznie spakować bagaż. Szerokiej drogi!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn