Ze względu na niższe ceny paliwa samochody z silnikami Diesla pozwalają na obniżenie kosztów codziennej eksploatacji o około 30% w porównaniu do aut z silnikami benzynowymi. Zapewniają jednocześnie podobny komfort jazdy i porównywalne osiągi. Problemy mogą pojawić się jednak, gdy choć jeden z elementów układu ulegnie awarii. Sprawdź więc, jakie są najczęstsze usterki silników Diesla i jak im zapobiegać!

Nowoczesne silniki wysokoprężne charakteryzują się większym stopniem skomplikowania niż układy produkowane kilkanaście lat temu. Z tego powodu koszty napraw poszczególnych podzespołów bywają nawet kilka razy wyższe. Warto więc zadbać o odpowiednią eksploatację silnika i reagować, kiedy tylko pojawią się pierwsze niepokojące objawy awarii. Co najczęściej psuje się w silnikach Diesla?

Wtryskiwacze – awarie układu wtrysku

Wtryskiwacze podają do komory spalania paliwo, które następnie zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Elementy te są poddawane ogromnym obciążeniom – wykonują po kilka operacji na każdy obrót silnika, osiągają ciśnienie wtrysku na poziomie około 1600– 2000 bar i pracują z dużą precyzją. Wykazują jednocześnie wrażliwość na jakość paliwa i podatność na zabrudzenia. Na elementach wtryskiwaczy po pewnym czasie zaczyna pojawiać się osad, który czasami prowadzi nawet do ich całkowitego zapchania. Dlatego tak istotne jest regularne czyszczenie wtryskiwaczy (najlepiej co około 20 tysięcy kilometrów lub przy każdej wymianie oleju). Na szczęście większość modeli wtryskiwaczy można regenerować – zakup nowych wiąże się z dużymi kosztami.

Najczęstsze objawy awarii wtryskiwaczy to:

  • problem z uruchomieniem silnika,
  • czarny dym z rury wydechowej,
  • nierówna praca silnika,
  • podwyższone zużycie paliwa.

Uszkodzone koło dwumasowe – wymiana czy regeneracja?

Koło dwumasowe redukuje wibracje i upłynnia pracę silnika. Chroni tym samym skrzynię biegów przed przeciążeniem oraz poprawia komfort jazdy. Decydujący wpływ na trwałość dwumasy ma styl jazdy – żywotność tego elementu obniża:

  • częsta jazda na niskich obrotach,
  • ostre ruszanie,
  • gwałtowna zmiana biegów.

Po czym jednak poznać, że koło dwumasowe uległo uszkodzeniu? Do najczęstszych objawów należą:

  • szarpanie na biegu jałowym,
  • przenoszenie wibracji z układu napędowego na karoserię,
  • stukanie dobiegające z okolic skrzyni biegów,
  • trudności ze zmianą biegów.

Stan kół dwumasowych można skontrolować, mierząc luzy osiowe i krawędziowe oraz sprawdzając wygląd zębatek na tzw. masie pierwotnej, a także powierzchni ściernej masy wtórnej (w tym celu należy jednak udać się do warsztatu, gdzie fachowcy zdemontują skrzynię biegów).

Uszkodzone koło dwumasowe może zostać wymienione lub poddane regeneracji. Druga opcja jest tańsza, nie zawsze jednak uwieńczona powodzeniem. Żywotność naprawionych elementów okazuje się również dużo niższa niż nowych części. W niektórych przypadkach producenci części oferują również możliwość zamontowania zwykłego koła zamachowego, jednak może to spowodować obniżenie komfortu jazdy.

DPF, czyli filtr cząstek stałych

DPF jest odpowiedzialny za usuwanie ze spalin cząstek sadzy. W wyniku niewłaściwej eksploatacji (m.in. użytkowania auta głównie na krótkich dystansach i częstej jazdy w korku) może jednak dojść do jego zapchania.

Automatyczne czyszczenie filtra zachodzi poprzez zmianę parametrów pracy silnika, dodatkowy wtrysk paliwa i podniesienie temperatury w filtrze, dzięki czemu dochodzi do wypalenia zalegających w nim zanieczyszczeń. Do wypalenia sadzy konieczne okazuje się jednak spełnienie określonych warunków, czyli dłuższa jazda na wysokich obrotach. W przypadku dużego zanieczyszczenia filtra i częstej jazdy na krótkich dystansach może dojść do zapchania DPF-u. Konieczna będzie wtedy wizyta w serwisie i oczyszczenie mechaniczne lub chemiczne (możliwe tylko, gdy DPF jest zapełniony maksymalnie w 80%). Czyszczenie i odpowiednia eksploatacja filtra cząstek stałych są bardzo istotne – za nowy DPF trzeba zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Niektórzy kierowcy decydują się na wycięcie filtra. Jest to jednak:

  • nielegalne – samochód z wyciętym DPF-em nie powinien przejść przeglądu technicznego;
  • szkodliwe dla środowiska i zdrowia człowieka – przyczynia się do zwiększenia emisji toksycznych substancji;
  • szkodliwe dla stanu technicznego samochodu – może doprowadzić do obniżenia żywotności elementów silnika np. turbosprężarki.

Turbosprężarka – zasady działania i objawy awarii

Dzięki turbosprężarce nawet samochód z silnikiem o niewielkiej pojemności osiąga dużą moc (nie zwiększając jednocześnie spalania). Turbosprężarka pozwala bowiem na zwiększenie ciśnienia powietrza wpadającego do silnika dzięki wykorzystaniu energii wydalanych spalin.  Element ten wymaga jednak odpowiedniej eksploatacji, gdyż może łatwo ulec awarii.

Przyczynami uszkodzenia turbosprężarki mogą być wyeksploatowanie, wady konstrukcyjne lub niewłaściwe użytkowanie, np.:

  • nagłe gaszenie silnika bez jego schłodzenia – powoduje zwęglanie się oleju i powstawanie koksu zalepiającego łożyska turbosprężarki;
  • wkręcanie silnika na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu – olej nie zostanie jeszcze rozprowadzony po elementach turbosprężarki, urządzenie będzie więc pracować bez smarowania.

Turbosprężarka wykazuje również dużą wrażliwość na jakość oleju silnikowego. Jeśli płyn jest zużyty (i stracił swoje właściwości), bywa, że wirnik turbiny, który obraca się nawet 200 000 razy na minutę, ulega zatarciu. Dlatego istotną rolę odgrywa regularna wymiana oleju.

Awarię może wywołać także ciało obce, jeśli dostanie się do turbiny (np. przez niewymieniony filtr powietrza). Zdarza się, że prowadzi to nawet do wyszczerbienia i pogięcia łopatek turbosprężarki.

Objawy uszkodzenia turbiny to:

  • podwyższone zużycie oleju przez silnik,
  • obecność oleju w spalinach,
  • przechodzenie silnika w tryb awaryjny.
  • Brak mocy

Tańszą alternatywą dla wymiany uszkodzonego elementu jest regeneracja turbosprężarki. Musi być jednak wykonywana w profesjonalnym warsztacie, gdyż wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, takich jak precyzyjna wyważarka.

Zobacz również:

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn