Gdyby Departament Obrony Stanów Zjednoczonych nie stworzył technologii GPS, być może nadal przy jeździe samochodem posługiwano by się papierową mapą drogową. Nawigacja samochodowa GPS pozwala kierowcom podróżować wygodnie po całym świecie bez zastanawiania się, czy papierowa wersja mapy z zeszłego roku jest jeszcze aktualna. Na rynku istnieje wiele nawigacji samochodowych – czym się kierować, aby wybrać funkcjonalne urządzenie w przystępnej cenie?

Na początku warto wspomnieć, że obecnie nawigacje samochodowe są coraz częściej zastępowane przez smartfony wyposażone w aplikację Mapy Google. Działa ona płynnie na terenie całej Polski i Europy, a dodatkowo oferuje szereg przydatnych funkcji (m.in. tryb samochodowy, informacje o korkach na drodze czy pobieranie trasy i jej obsługę offline).

Jednak Mapy Google, mimo swoich zalet, mocno obciążają pamięć telefonu, przyśpieszają zużycie baterii, pożerają dużo danych (1 kilometr mapy to średnio 2 megabajty) i nie są wolne od błędów. Jeśli zatem wolisz używać smartfona do innych celów lub ufasz mapom stworzonym tylko do pomocy kierowcom, to pomyśl o zakupie profesjonalnej nawigacji samochodowej.

Przy wyborze nawigacji samochodowej warto przede wszystkim odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Jak często będziesz używał nawigacji samochodowej? Czy będzie przydatna tylko w celach prywatnych, czy także w pracy (np. jeździe samochodem ciężarowym)?
  • Czy nawigacja ma służyć do poruszania się samochodem po Polsce, czy po całej Europie?

Przy wyborze nawigacji samochodowej powinna pomóc również specyfikacja urządzenia. Warto zwrócić uwagę na jej jakość – niezależnie od tego, jak często będziesz korzystać z GPS, ani od tego, ile możesz wydać pieniędzy. Podpowiadamy, jak dokonać najlepszego zakupu.

1. Mapy w nawigacji samochodowej – jak uniknąć wpadki?

Według specjalistów przy wyborze nawigacji samochodowej należy przede wszystkim sprawdzić, w jaką mapę jest wyposażona. Nawigacja wyposażona w mapę kontynentu lub regionu będzie odpowiednio droższa od takiej ograniczonej wyłącznie do Polski. Warto pamiętać, że większość urządzeń oferuje możliwość dokupienia dodatkowych map – a zatem na początku najlepiej wybrać nawigację samochodową z mapami, z których będziesz korzystał najczęściej.

Ważne jest też, aby upewnić się co do sposobu aktualizacji map. Niestety często bywa tak, że producenci tanich nawigacji (149–200 zł) każą płacić użytkownikom za każdą aktualizację map. Ceny takich usług wahają się od 50 zł do 129 zł, w zależności od obsługiwanej aplikacji. Z kolei w droższych urządzeniach (300 – ponad 1000 zł) niektóre są darmowe.

Warto także sprawdzić, jak mapa w danej nawigacji samochodowej prezentuje się od strony graficznej. Przede wszystkim zwróć uwagę na jej czytelność, czyli na:

  • kolorystykę – zbyt jaskrawe lub zróżnicowane kolory działają dekoncentrująco;
  • liczbę komunikatów na mapie – zbyt dużo ikon może spowodować wrażenie chaosu i sprawić, że tak naprawdę mapa będzie nieczytelna.

Upewnij się również, czy mapa nawigatora samochodowego wygląda równie dobrze w trybie 2D i 3D. Podział na dwa tryby pracy jest często podkreślany przez producentów, niestety w tańszych modelach może się okazać nieprzydatny, ponieważ mapa 3D będzie nieczytelna.

2. Parametry techniczne nawigatora samochodowego – o czym pamiętać?

Optymalna wielkość ekranu w nawigatorze wynosi 4,3 cala i jest to standardowy rozmiar urządzeń dostępnych na rynku. Mniejszy ekran będzie nieczytelny oraz trudny w obsłudze, natomiast większy (np. 7-calowy), mimo że znacznie wygodniejszy w użytkowaniu,  ogranicza nieco pole widzenia na przedniej szybie. Śmiało można natomiast zignorować informacje o „wysokiej rozdzielczości” mapy – w nawigacji samochodowej wykorzystującej proste pod względem graficznym mapy jest ona zbędna, do wygodnej obsługi w zupełności wystarczy rozdzielczość 480×272.

Oprócz wielkości ekranu należy także sprawdzić taktowanie procesora, który obsługuje nawigacja samochodowa. Prędkość działania procesora przekłada się bowiem bezpośrednio na płynność obsługi mapy oraz na częstotliwość, z jaką urządzenie aktualizuje położenie samochodu. Nie warto kupować nawigacji o częstotliwości mniejszej niż 400 MHz – pamiętajmy, że im większa rozdzielczość mapy, tym lepszy powinien być procesor w urządzeniu. Wysoka częstotliwość wymaga także odpowiednio dużej pamięci RAM nawigacji, gdyż bez niej urządzenie i tak nie przerobi na bieżąco danych. Optymalne parametry taktowania i RAM powinny wyglądać tak:

  • 400 MHz – 64 MB RAM
  • 500 MHz i więcej – 128 MB RAM i więcej

Jeśli planujesz rozszerzanie nawigacji o nowe mapy, to sprawdź, w jaką pamięć wewnętrzną zostało wyposażone urządzenie. Kilka gigabajtów pamięci powinno wystarczyć, dla pewności warto jednak upewnić się, że nawigacja samochodowa posiada wejście na kartę pamięci.

Producenci nawigacji samochodowych lubią informować o maksymalnej liczbie kanałów, czyli satelitów, z którymi jednocześnie może połączyć się urządzenie. To jednak wyłącznie chwyt marketingowy, gdyż jedno urządzenie w obecnych warunkach technicznych i tak nie pobierze sygnału z więcej niż 12 satelitów. Kupowanie nawigacji 20- lub 64-kanałowej to dziś wyłącznie inwestycja na przyszłość.

3. Dodatkowe funkcje nawigacji samochodowej oraz jej wykonanie

Część urządzeń dostępnych na rynku oferuje wiele funkcji dodatkowych (gry, odtwarzanie zdjęć i filmów, przeglądarkę internetową), ale najczęściej rzutują one na szybkość działania nawigacji samochodowej. Natomiast przydatne mogą okazać się takie funkcjonalności, jak:

  • sygnał dźwiękowy po przekroczeniu dozwolonej prędkości,
  • odbiornik komunikatów o ruchu na drodze lub zdarzeniach drogowych,
  • współpraca GPS z systemem pozycjonowania GLONASS (to obecnie bardzo rzadka funkcja).

Ważne są nie tylko parametry techniczne dotyczące działania samej nawigacji oraz funkcje, w jakie została wyposażona, warto również przyjrzeć się, czy urządzenie zostało solidnie wykonane. Przede wszystkim trzeba:

  • obejrzeć obudowę nawigacji samochodowej – czy jest odporna na zarysowania? Czy przy potrząsaniu urządzeniem żaden jego element się nie porusza?;
  • sprawdzić, jak funkcjonuje uchwyt – musi dobrze przylegać do szyby lub deski rozdzielczej i nie wywoływać wibracji urządzenia. Ponadto warto zwrócić uwagę na elastyczność regulacji uchwytu.

>> Jaka kamera samochodowa będzie najlepsza? Dowiedz się tego na naszym blogu.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn