1 stycznia 2016 roku weszły w życie przepisy pozwalające na legalne uzyskanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, przeznaczonej m.in. do bagażników montowanych na hak. Niestety wciąż za taki sposób przewozu rowerów można otrzymać mandat – a dzieje się tak, ponieważ… nie wszystkie sprzedawane w Polsce bagażniki spełniają wymagania wprowadzone przez nowe przepisy z 2016 roku. Sprawdź, jaki bagażnik wybrać, by mieć pewność, że przewozisz rowery w odpowiedni (i legalny) sposób.

Nieznajomość prawa szkodzi. Przy zakupie bagażnika rowerowego na hak nie kieruj się więc ceną, lecz zgodnością z obowiązującymi przepisami (bagażniki niespełniające aktualnych wymagań są zazwyczaj dużo tańsze!). Mandat za niewłaściwe przewozenie roweru na bagażniku montowanym z tyłu pojazdu może wynieść bowiem aż 500 zł (plus 4 punkty karne)!

Aktualne przepisy dotyczące bagażników rowerowych

1 stycznia 2016 roku wprowadzono również rozporządzenie określające szczegółowe wymagania techniczne wobec bagażników rowerowych na hak (wcześniej te akcesoria w ogóle nie były wymienione w żadnych dokumentach!). Zgodnie z nowymi przepisami bagażnik taki musi posiadać:

  • oświetlone miejsce na tablicę rejestracyjną,
  • kierunkowskazy,
  • światła pozycyjne,
  • światła hamowania,
  • światła przeciwmgielne,
  • światła cofania.

Sprostanie takim wymaganiom jest możliwe jedynie dzięki wyposażeniu bagażnika w 13-pinową wtyczkę (która pozwala na zdublowanie wszystkich tylnych świateł, czego wymagają obecne przepisy). Tymczasem do tej pory na polskim rynku dostępne były przede wszystkim bagażniki z wtyczką 7-pinową.

Bagażniki zakupione w 2016 roku powinny być więc zgodne z obowiązującymi przepisami. Te jednak nie nakładają na sprzedawców obowiązku dostosowania bagażników do nowych przepisów, a jedynie zalecają informowanie kupujących o zmianach w prawie i o tym, że dany produkt wymaga dokupienia zestawu dostosowującego. Karze podlegają jedynie kierowcy, którzy korzystają z nieodpowiedniego sprzętu. Przy zakupie upewnij się więc, czy wybrany model odpowiada obowiązującym normom.

Jeśli kupiłeś bagażnik przed 1 stycznia 2016 roku (a więc wtedy, gdy modele z 13-pinową wtyczką nie były wymagane), powinieneś dostosować pojazd do nowych przepisów, czyli założyć 13 pinową instalację, która posiada wszystkie funkcje. W przypadku starszych pojazdów (które nie posiadają modułu) jest to mniej kosztowne, jednak w nowszych pojazdach, gdzie wymagany jest moduł ( uniwersalny lub dedykowany) koszt takiego dopasowania może być już dużo wyższy. W Norauto nasi konsultanci zalecają instalacje 13 pinowe ze względu na nowe przepisy oraz większą uniwersalność takiego rozwiązania.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn