Zauważyłeś zwiększone zużycie paliwa i spadku mocy silnika Twojego samochodu? To mogą być objawy uszkodzenia sondy lambda. Zobacz, na co ma wpływ podobna usterka i jak rozwiązać ten problem.

Sonda lambda po raz pierwszy pojawiła się w wyposażeniu samochodów benzynowych w 1979 roku. Wtedy jeszcze montowanie jej nie było jednak obowiązkowe. Zmieniło się to w 1992 roku, ponieważ konieczne było dopasowanie się do wymogów prawnych związanych z ograniczeniem emisji spalin. 8 lat później sonda lambda została także wprowadzona do silników Diesla.

Sonda lambda i jej funkcje w samochodzie

Sonda lambda jest niewielkim czujnikiem, który ma za zadanie mierzyć skład mieszanki paliwowo-powietrznej – aby paliwo spalało się w najbardziej efektywny sposób (tj. aby mieszanka była w odpowiednich dla danego samochodu proporcjach), to na 1 kg spalonego paliwa powinno przypadać 14,7 kg powietrza. Element ten jest montowany w układzie wydechowym silnika (między silnikiem a katalizatorem), dzięki czemu jest możliwe precyzyjne mierzenie składu spalin produkowanych przez silnik w procesie spalania paliwa. Sygnał z wynikami analizy trafia do komputera i na ich podstawie zmianie ulega (bądź nie) skład mieszanki paliwowej, która trafia do silnika po naciśnięciu pedału gazu. Aby sonda działała sprawnie, konieczne jest rozgrzanie jej do temperatury 300°C (dlatego większość z nich ma wbudowaną specjalną grzałkę). Warto o tym pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy często zdarza się jeździć na krótkich dystansach. W ciągu dojazdu do pracy czy też krótkiego wypadu do sklepu (powiedzmy ok. 3–5 km) sonda może nie zdążyć się rozgrzać do temperatury roboczej i przez to nie zadziałać prawidłowo.

Jakie są objawy uszkodzenia sondy lambda?

Uszkodzenia sondy lambda są wywoływane przez wiele czynników. Awarie często wynikają z jej budowy, ponieważ część robocza sondy znajduje się wewnątrz układu wydechowego i pracuje w ekstremalnych warunkach.

Z tego powodu wzrasta ryzyko uszkodzenia w wyniku działania wysokiej temperatury, środków chemicznych. Na trwałość sondy wpływa także jakość tankowanego paliwa – dlatego wybieraj paliwo wysokooktanowe i bezołowiowe.

Co natomiast świadczy o uszkodzeniu sondy lambda? Do najczęstszych objawów uszkodzenia sondy lambda należą:

 podwyższone zużycie paliwa (wzrost nawet o 50%);

  • spadek mocy silnika;
  • spalanie paliwa dopiero w układzie wydechowym.

Błędne działanie sondy sugeruje również różnokolorowy nalot powstający na  jej powierzchni. Różnice w barwie i konsystencji nalotu sugerują różne problemy:

  • czerwonawy lub białawy – zastosowanie różnego rodzaju niepożądanych dodatków do paliwa;
  • czarny i tłusty – nadmierne zużycie oleju;
  • zielony i chropowaty – przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania;
  • ciemnobrązowy – zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna.

Jakie są skutki uszkodzenia sondy lambda?

Wymienione wyżej zmiany prowadzą przede wszystkim do przegrzania układu spalania oraz układu wydechowego. W rezultacie skutkuje to np. zniszczeniem katalizatora.

Nieprawidłowe działanie sondy lambda wpływa też na inne podzespoły silnika, przez co zwiększa się ryzyko awarii – nawet w najmniej oczekiwanym momencie, np. w podróży. Czasem przypomina to swego rodzaju reakcję łańcuchową: jeśli jakikolwiek element silnika czy układu zapłonowego przestanie prawidłowo funkcjonować, niemożliwe staje się zdiagnozowanie działania sondy.

WIĘCEJ: Jak działa rozrusznik silnika w samochodzie?

Co zrobić z uszkodzoną sondą lambda?

Poza dbaniem o tankowanie paliwa wysokiej jakości, nie ma innych sposobów „dbania” o ten element układu wydechowego. W razie awarii po prostu trzeba wymienić uszkodzoną sondę. Dla pewności jednak warto regularnie sprawdzać stan techniczny sondy. W warsztatach, np. Norauto, warto sprawdzić, czy:

  • sonda nie jest wygięta;
  • kabel lub wtyczka nie stopiły się;
  • rdza nie pokryła styków;
  • uszczelka się nie poluzowała;
  • parametry pracy nie odbiegają od normy.

Dzięki temu zyskasz pewność, co do prawidłowości odczytów sondy. Wytrzymałość urządzenia jest szacowana na ok. 80 tys. kilometrów, to warto je sprawdzać mniej więcej co 30 tys. kilometrów.

Poza bezpieczniejszą jazdą, oszczędzisz w ten sposób na paliwie. Pamiętaj – samochód z uszkodzoną sondą lambda może spalać nawet 50% więcej niż przy prawidłowo funkcjonującym układzie.

Diagnostyka sondy obejmuje m.in.:

 odczyt pamięci błędów w komputerze;

  • sprawdzenie wartości rzeczywistych;
  • sprawdzenie sygnałów z sondy;
  • kontrolę przewodów oraz połączeń wtykowych.

WIĘCEJ: Dlaczego diagnostyka komputerowa w nowoczesnych samochodach jest tak istotna?

Sonda lambda to stosunkowo niewielki element, ale odgrywa on kluczową rolę w działaniu silnika, dlatego:

  1. Unikaj tanich zamienników – sonda musi działać precyzyjnie.
  2. Nie zwlekaj z wymianą sondy, jeśli wyczujesz jej nieprawidłowe funkcjonowanie.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn