Szpachla samochodowa – jak jej używać?

norauto_szpachla samochodowa

Szpachla samochodowa jest niezbędna, gdy planujesz polakierować powierzchnię oczyszczoną z rdzy lub wygładzić miejsce naprawy blacharskiej. Drobne prace w tym zakresie można wykonać samodzielnie. Należy jednak robić to bardzo starannie – inaczej blacha może ulec korozji, a nałożony lakier się złuszczy. Sprawdź, o czym warto pamiętać przy naprawach lakierniczych samochodu.

Renowacja karoserii za pomocą szpachli samochodowej nie jest trudnym zadaniem, wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Jak krok po kroku wykonać szpachlowanie? Jakich produktów użyć? Podpowiadamy.

1. Dobór szpachli samochodowej do naprawianej powierzchni

Szpachla do samochodu to mieszanka żywic poliestrowych (około 20–30% objętości preparatu) i wypełniaczy. Produkty te – w zależności od zastosowanych żywic – mogą różnić się między sobą elastycznością i przyczepnością do podłoża. Na właściwości szpachli wpływają również dodatki:

  • szpachla z proszkiem aluminiowym sprawdzi się, gdy zależy Ci na gładkim przejściu między metalem a starym lakierem;
  • szpachla z mielonym włóknem szklanym dobrze wypełni poważniejsze ubytki.

2. Przygotowanie materiałów do szpachlowania samochodu

Miejsce nakładania szpachli należy zmatowić papierem ściernym, a następnie pokryć podkładem epoksydowym, który zabezpieczy powierzchnię przed korozją. Szpachla sama w sobie ma bowiem tendencję do absorbcji wody i położenie jej bezpośrednio na blasze doprowadziłoby do szybkiego pojawiania się ognisk rdzy. Poza zabezpieczeniem antykorozyjnym podkład zapewnia lepszą przyczepność powłok, dzięki czemu szpachla i lakier nie łuszczą się i nie odpadają płatami.

Należy również pamiętać o odpowiednim rozmieszaniu szpachli z utwardzaczem. Najczęściej zalecane proporcje to: 3% utwardzacza do 97% szpachli. Dobrze jest jednak wcześniej przeczytać załączoną do preparatów instrukcję. Brak utwardzacza uniemożliwiłby szpachli zaschnięcie. Zbyt mała ilość utwardzacza wydłuża czas zastygania preparatu, zwiększa jego lepkość i utrudnia późniejsze szlifowanie. Zbyt duża ilość z kolei skraca żywotność szpachli, a w skrajnych przypadkach uniemożliwia jej aplikację.

Mieszanie powinno odbywać się niezbyt gwałtownie, by nie napowietrzyć nadmiernie preparatu. Napowietrzona szpachla po nałożeniu na ubytek utworzy bowiem nierówną warstwę z niewielkimi wgłębieniami.

 

3. Nakładanie szpachli samochodowej

Warstwa szpachli samochodowej powinna być jak najcieńsza, by jak najmniej odznaczała się od karoserii. Cienkie warstwy szpachli należy nakładać stopniowo na suche podłoże. Zbyt grubo nałożony preparat może spowodować łuszczenie się lakieru, dlatego warto zachować umiar.

Nałożoną szpachlę należy następnie wyszlifować przy pomocy papieru ściernego – warto zacząć od papieru o gramaturze 220, a następnie przejść na 320. Ważne, by nie pozostawiać rys na powierzchni – będą one widoczne po lakierowaniu. Po oszlifowaniu powierzchni należy ją odkurzyć, by żadne drobinki nie zaburzyły efektu końcowego. Wówczas dopiero można przejść do lakierowania.

 

Zobacz również: Zabezpieczenie antykorozyjne – dzięki niemu pozbędziesz się żrącego problemu