Zasady prawidłowego tankowania pojazdu

Wydawałoby się, że tankowanie to prosta, podstawowa czynność związana z użytkowaniem auta. Okazuje się jednak, że zaskakująco wielu kierowców popełnia przy tym poważne błędy, grożące uszkodzeniem podzespołów samochodu. Przedstawiamy więc 3 podstawowe zasady prawidłowego tankowania.

Niezależnie od tego, czy pojazd wyposażony jest w silnik benzynowy, wysokoprężny, czy w instalację LPG, bardzo istotna jest odpowiednia jakość tankowanego paliwa. Tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w czasie kontroli przeprowadzonych na wybranych stacjach stwierdził nieprawidłowości w 2,3% pobranych próbek. Złej jakości paliwo może doprowadzić do uszkodzenia elementów układu paliwowego. Dlatego zaleca się uzupełniać zapasy paliwa jedynie na sprawdzonych stacjach. To jednak nie jedyna reguła prawidłowego tankowania.

1. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa podczas tankowania

Oczywistością jest, że podczas tankowania należy zachować szczególną ostrożność. Nie można w tym czasie palić papierosów, ani… używać telefonów komórkowych. Ładunki elektryczne z telefonów w połączeniu z oparami paliwa mogą wywołać wybuch. Zaleca się również, by podczas tankowania nikt nie wsiadał do pojazdu ani z niego nie wysiadał.  Może to bowiem spowodować gromadzenie się ładunków elektrostatycznych na ubraniu i przeskok iskry, który również może doprowadzić do wybuchu.

Szczególną ostrożność należy zachować także w przypadku rozlania benzyny czy oleju napędowego – taką sytuację najlepiej zgłosić obsłudze stacji, która zneutralizuje lub zbierze paliwo przed uruchomieniem przez Ciebie pojazdu.

2. Tankuj odpowiedni rodzaj paliwa samochodowego

Najczęstszym błędem popełnianym przy tankowaniu jest wlanie benzyny do zbiornika samochodu z silnikiem Diesla. Rzadziej zdarzają się sytuacje odwrotne. Zawsze jednak tego typu pomyłka wiąże się z koniecznością podjęcia działań naprawczych. Jeśli do baku trafiły jedynie śladowe ilości złego paliwa, wystarczy zastosowanie odpowiednich dodatków do paliwa. Jeśli wlano duże ilości benzyny, konieczne jest powierzenie samochodu specjaliście, który usunie niewłaściwe paliwo, oczyści lub naprawi układ paliwowy oraz wymieni filtr paliwa.

Jeśli zastanawiasz się, jakie paliwo zatankować, takie informacje znajdziesz w instrukcji pojazdu, dowodzie rejestracyjnym lub, w niektórych przypadkach, na korku wlewu paliwa.

Zobacz również: Zatankowanie samochodu złym paliwem – sprawdź, co zrobić

3. Zadbaj o prawidłową ilość paliwa w zbiorniku

Często jeżdżąc na rezerwie, kierowca ryzykuje nie tylko tym, że paliwa zabraknie zanim uda mu się dojechać do najbliższej stacji. Taka praktyka jest również niebezpieczna dla poszczególnych podzespołów pojazdu.

W części zbiornika, która nie jest wypełniona paliwem, może skraplać się para wodna. Nagromadzenie wody w baku prowadzi z kolei do korozji zbiornika i elementów układu zasilania (a w czasie mrozów nawet do zablokowania układu przez powstający lód). Co więcej – niski poziom paliwa w baku sprawia, że pompa nie jest dostatecznie smarowana i chłodzona, co zdecydowanie pogarsza jej trwałość.

Jazda na oparach powoduje również wzrost temperatury paliwa w zbiorniku. Ma to wpływ na komputery sterujące, które wykorzystują informację o temperaturze, by dopasować do niej parametry działania poszczególnych elementów auta (jak siła wtrysku paliwa). Dlatego też niski poziom benzyny czy oleju napędowego może znacząco zmienić właściwości jezdne samochodu.

Niewskazane jest jednak również tankowanie paliwa „pod korek”. Jeśli zbiornik jest przepełniony, może dość do wytworzenia dużego podciśnienia, szkodliwego dla układu paliwowego. Zbyt duża ilość paliwa to również ryzyko uszkodzenia filtra węglowego i elementów odpowiadających za odpowietrzanie baku. Dlatego też po pierwszym „odbiciu” pistoletu dystrybutora w trakcie tankowania powinno się zaprzestać dalszego wypełniania baku.

 

Zobacz również: Dodatki do paliwa – czy warto je stosować?