Zawieszenie samochodu składa się z wielu powiązanych ze sobą elementów, których prawidłowe ustawienie odgrywa znaczącą rolę dla komfortu, ekonomii i bezpieczeństwa jazdy. To prawidłowe ustawienie jest nazywane geometrią kół. Dowiedz się, dlaczego jej kontrola odgrywa tak ważną rolę.

Koła samochodu to jedyne elementy łączące go z nawierzchnią – przekładają się więc na wszystkie aspekty jazdy: ekonomię, komfort i bezpieczeństwo. Aby koła samochodu pracowały w optymalny sposób, muszą być odpowiednio ustawione zarówno względem nawierzchni, jak i samego zawieszenia. Parametry tego ustawienia są ujęte w tzw. geometrii kół, na którą składają się:

  • zbieżność kół,
  • kąt ich pochylenia,
  • kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,
  • kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Zbieżność w ogólnym ujęciu określa położenie kół przednich lub tylnych względem siebie w płaszczyźnie czołowej. Natomiast kąt pochylenia kół określa kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła, kiedy patrzymy na samochód od przodu bądź od tyłu. Kąty związane ze sworzniem zwrotnicy determinują ustawienie koła względem osi pojazdu przy skręconych kołach.

Symptomy niewłaściwie ustawionej geometrii

W przypadku mocno zaburzonej geometrii kół kierowca będzie czuł tzw. ściąganie, a więc samoczynne znoszenie auta w jedną stronę podczas jazdy na wprost. Zaobserwowanie takiego symptomu świadczy najczęściej o złym ustawieniu kąta pochylenia kół. Można też odnotować opóźnione reakcje pojazdu na ruchy kierownicą oraz pisk opon nawet przy łagodnym zakręcie.

Konsekwencje jazdy z nieprawidłową geometrią kół

Niewłaściwa geometria kół powoduje wiele niedogodności związanych z samochodem. Jedna z nich to nierównomierne zużycie opon, wynikające z tego, że tor jazdy jest różny względem osi pojazdu. Znacząco przyspiesza to zużycie opon, powodując wytarcie bieżnika tylko w określonych punktach.

Jak wspomnieliśmy wyżej, problem wynikający z nieprawidłowego ustawienia geometrii to również ściąganie samochodu oraz brak konsekwencji w reakcji na ruchy kierownicą, co znacząco pogarsza stabilność jazdy, szczególnie w zakrętach, i przekłada się na obniżenie bezpieczeństwa.

Jak często kontrolować zbieżność i geometrię?

Ponieważ zakup opon to inwestycja na kilka lat, zaleca się regularną kontrolę geometrii, najlepiej przy okazji sezonowej wymiany opon. Ponadto powinno się sprawdzać zbieżność i geometrię kół po każdym wjechaniu na większą dziurę w jezdni, gdyż mogło wtedy dojść do uszkodzenia. Sprawdzenie silentblocków i sworzni wahaczy, drążka kierowniczego i jego końcówki to czynności, które fachowcy wykonują na wstępie.  Dopiero wtedy wiadomo, czy trzeba poprawić zbieżność kół.

W Norauto usługa kontroli i regulacji geometrii odbywa się na najnowszych urządzeniach z wykorzystaniem laserowej technologii 3D. Pozwala to na niezwykłą precyzję ustawienia kątów. W przypadku samochodów wyposażonych w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) po regulacji geometrii jest wykonywana niezbędna kalibracją jego ustawień.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn